Pasek rozrządu

Rozrząd jest jednym z najważniejszych układów w silniku spalinowym. Bez niego niemożliwa była by synchronizacja wałka rozrządu z wałem korbowym, a co za tym idzie odpowiednie przekazywanie mocy i prawidłowa praca silnika.

Jak działa układ rozrządu?

Układ rozrządu zapewnia synchronizację wału korbowego z wałkiem rozrządu oraz zarządza zamykaniem i otwieraniem zaworów silnika we właściwym czasie. Przekazanie mocy z wału korbowego na wałek rozrządu realizowane jest przy użyciu paska lub łańcucha rozrządu. Obie wersje pełnią dokładnie tę samą funkcje, jednak uważa się, że łańcuszek jest trwalszym rozwiązaniem. W pewnym zakresie pracuje on wewnątrz układu silnika, korzystając z jego smarowania. Natomiast pasek jest układem zewnętrznym.

Jak często wymieniać pasek rozrządu?

Wymiana rozrządu w odpowiednim czasie ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego użytkowania silnika samochodowego. Zużyty i zbyt długo eksploatowany rozrząd może zwyczajnie się zerwać, a to z kolei prowadzi do szeregu niezwykle drastycznych dla silnika skutków. Uszkodzeniu ulegają najczęściej trzonki zaworów, a zdarza się, że nawet cały tłok doznaje awarii. W każdym razie awaria paska rozrządu prowadzi najczęściej do niezwykle kosztownego remontu silnika. Czas, w którym pasek rozrządu powinien zostać wymieniony na nowy jest ściśle określony przez producenta auta. Zwykle jest to przebieg około 100 tyś kilometrów. Choć zdarza się, że dystans na jednym pasku określany jest nawet na 150-200 tyś.

Polecamy zapoznać się z ofertą kompletnych zestawów rozrządów do każdej marki samochodu:
Zestaw rozrządu w sklepie Motoszef.pl

Jakie są najczęstsze przyczyny zerwania pasków rozrządu?

Oprócz starości i zużycia samego paska, wśród czynników wpływających na jego możliwe zerwanie wymienić można:

  • uszkodzony napinacz, a dokładniej łożyska napinacza
  • dostanie się ciała obcego pomiędzy koła zębate rozrządu
  • oddziaływanie zbyt wysokiej temperatury na element rozrządu

Jak więc widać z paskiem i całym układem rozrządu nie ma żartów. Bagatelizowanie wymiany i zbyt długie z tym zwlekanie, może doprowadzić do uszkodzeń, których naprawa sięgnie kilku tysięcy złotych. Warto o tym pamiętać, ponieważ wymiana całego rozrządu zwykle nie przekracza jednego tysiąca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 × two =